Čierny pasažier sa perie na 60-ke, uťahujú si z kampane v Bratislave

13.11.2012 Bratislava

Bratislava 13. novembra (TASR) – Čierni pasažier práve ušetril euro, alebo čierny pasažier je tá teta v čiernom kabáte. Aj takéto nápisy si mohli v minulých dňoch Bratislavčania prečítať na sklách vozidiel verejnej dopravy. Po tom, čo Dopravný podnik Bratislava (DPB) začal v lete nálepkami bojovať proti čiernym pasažierom, ich niekto teraz prelepil vlastnými sloganmi, no s rovnakým dizajnom.

Nálepka dopravcu aj neznámych pasažierov pritom vyzerá rovnako a cestujúci by si ju mohol pomýliť s iniciatívou dopravcu. Zatiaľ čo ale DPB na nej píše, že "Čierny pasažier cestuje za vaše peniaze", na tej nepravej jej autori použili aj dávku humoru a tvrdia napríklad to, že "Čierny pasažier sa perie na šesťdesiatke."

DPB o prelepovaní svojich nálepiek vie a hovorí, že vozidlá čistí a kontroluje každý deň. Ak pri prehliadke vozidla nájdu cudzie nálepky, hneď ich odstránia. Zatiaľ však nešlo o veľké množstvo nálepiek, vo väčšine vozidiel ich nenašli. "Mrzí nás však tento druh vandalizmu, keďže podobnú kampaň realizovali v rôznych európskych mestách v oveľa väčšom rozsahu a stretla sa s pochopením a podporou cestujúcej verejnosti," reagovala hovorkyňa DPB Agáta Staneková.

Trestné oznámenie zatiaľ nepadlo

Trestné oznámenie zatiaľ podnik nepodal. Bratislavská krajská policajná hovorkyňa Petra Hrášková hovorí, že aby bolo možné skutok kvalifikovať ako trestný čin poškodzovania cudzej veci, musí byť naplnená nielen subjektívna, ale aj objektívna stránka trestného činu. "To znamená, že v súvislosti s protiprávnym konaním musí vzniknúť škoda. Od jej výšky závisí, či pôjde o trestný čin alebo priestupok," vysvetlila pre TASR.

Kampaň spustil dopravca v lete. Chcel takto edukovať cestujúcich, ktorí v mnohých prípadoch obhajujú ľudí bez platného cestovného lístka. "Dnes je veľmi častým javom, že cestujúci s platným cestovným lístkom sa pri kontrole postavia na stranu čierneho pasažiera, usilujú sa presvedčiť revízora, aby mu odpustil pokutu," hovorí Staneková. Pripomína však, že revízor to nie je oprávnený urobiť. DPB chce nálepkami prízvukovať aj to, že platiaci cestujúci v konečnom dôsledku doplácajú na neplatiacich. "Zároveň tým DPB prichádza aj o časť tržieb, vďaka ktorým by mohol skvalitniť služby," dodala.

Koľko pokút čiernym pasažierom DPB udelí či koľko revízorov cestujúcich kontroluje, podnik nezverejňuje. "Ide o špecifickú pracovnú pozíciu," podotýka Staneková. Každý mesiac sa však podľa jej slov počet udelených pokút mení a počas prázdnin, kedy verejnou dopravou chodí aj menej ľudí, ich udelí najmenej. Tých, ktorých prichytí, sa však vyhovárajú rôzne. Veľmi často podľa jej slov tvrdia, že si nestihli označiť cestovný lístok, alebo sa vyhovárajú na nefunkčný automat. "Šokujúce sú ale napríklad prípady mamičiek, ktoré sa vyhovárajú na svoje deti. Raz jedna dokonca tvrdila, že jej dvojmesačné bábätko vyhodilo cestovný lístok cez okno v trolejbuse," priblížila hovorkyňa.

Mnoho ľudí tiež žiada o odpustenie pokuty. Revízor tak urobiť nemôže, žiadosti ale prešetruje oddelenie prepravnej kontroly. "Každá je posudzovaná individuálne a preveruje sa v prvom rade platnosť cestovného lístka. V prípade, ak cestujúci cestoval načierno, pokuta sa neodpúšťa," upozorňuje Staneková. Pokutu podnik odpustí, ale len "výhradne v opodstatnených prípadoch po predchádzajúcom dôkladnom prešetrení celého prípadu."

Väčšinu pokút cestujúci zaplatia do mesiaca, sú však aj takí, pri ktorých musia pokuty odstúpiť na vymáhanie advokátskej kancelárii. Staneková však dodáva, že jedným z najväčších problémov súčasnosti je aj rastúca agresivita zo strany ľudí, ktorí cestujú načierno.
 

Vyberte región

mark